خرید vpn 64☼بداهه نوازی سنتور

دلنوشته ها...

از پرده برون آمد، ساقی، قدحی در دست       هم پردهٔ ما بدرید، هم توبهٔ ما بشکست       عراقي

میانگین امتیار کاربران: / 7
ضعیفعالی 

به درخواست دوستی گرامی و ناشناس برای پیشرفت ایشان و همه سنتور نوازان هنردوست بهتر دانستم که این مجموعه را تقدیم حضور گرامی تان کنم  . این مجموعه شامل قطعات بداهه ایست که توسط استاد زنده یاد فرامرز پایور اجرا شده اند. همانطور که میدانید قطعات بداهه بدون نت تنظیم شده از قبل , و در لحظه توسط هنرمند ایجاد می شوند

فرد برای اجرا بداهه نوازی لازم است با الحان و گوشه های موسیقی مخصوصا آواز ها آشنا باشد, نه اینکه تنها ساز را بدست بگیرد و آن را بصدا در بیاورد حتی  اگر صدا را بخوبی و کامل اجرا کند باز هم باید در بداهه نوازی پیوستگی و ارتباط بین صدا ها وجود داشته باشد. هر قطعه ای که بدون نت و در لحظه اجرا شود بداهه نوازی نیست!

ممکن است سبک  یک هنرمند در نوازندگی با نت (تک نوازی یا گروه نوازی) با  سبک وی در بداهه نوازی متفاوت باشد. همانطور که در این بداهه نوازی خواهید دید.

اگر دیگر آثار استاد پایور را شنیده باشید با دقت در این مجموعه متوجه میشویم که سبک اجرای ایشان در بداهه با سبک ایشان در اجرا قطعات استاد صبا و همچنین هر دو اینها با گروهنوازی ایشان متفاوت است.

آنچه  بنده خود به تجربه کسب نموده ام این است که در نوازندگی مهم توانایی نوازنده در انتقال احساسات از طریق آهنگ است. در نت نوازی نوازنده باید سعی کند هر چه بهتر حس سازنده آهنگ را ابتدا خود درک نماید و سبس به واسطه آهنگ و به وسیله ساز این حس را به شنونده منتقل نماید. اما در بداهه نوازی نوازنده حس آن لحظه خود را بدون واسطه و مستقیما به وسیله ساز منتقل می کند وبداهه نواز خوب کسی است که  بتواند هر چه بیشتر شنونده را در گیر حس خود کند

از این رو پیشنهاد می کنم  نت نوازی را بیشتر برای اجرا های گروهی و تمرین تکنیک ها فرابگیرید و برای برقراری ارتباط موسیقایی با دیگران بر قدرت بداهه نوازی خود تمرکز کنید

موفق و پیروز باشید

ارادتمند / آرام

 

بداهه نوازی سنتور

فرامرز پایور

قسمت اول

قسمت دوم

 

ویکیپدیا:

فرامرز پایور، (۲۱ بهمن ۱۳۱۱ - ۱۸ آذر ۱۳۸۸) استاد برجستهٔ موسیقی ایرانی، آهنگ‌ساز و نوازنده سرشناس سنتور بود. وی یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های موسیقی ایرانی و بزرگ‌ترین پایه‌گذار گروه‌نوازی در موسیقی سنتی ایرانی بوده‌است

 

آغاز کار هنری

فرامرز پایور در ۲۱ بهمن سال ۱۳۱۱ در تهران به دنیا آمد. پدرش علی پایور، هنرمند نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران و پدربزرگش مصورالدوله، نقاش چیره‌دست دوره قاجار بود که با نواختن ویولن، سنتور و سه‌تار آشنایی داشت.

وی در سن ۱۷ سالگی، آموزش موسیقی را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز کرد و همچنین در نزد استادانی چون عبدالله دوامی و نورعلی برومند به آموختن موسیقی پرداخت. هنگامی که فرامرز پایور برای فراگیری سنتور به کلاس درس استاد ابوالحسن صبا در خیابان ظهیرالاسلام رفت، سه سال از درگذشت آخرین بازماندهٔ سنتورنوازان افسانه‌ای از نسل پیشین، استاد حبیب سماعی، می‌گذشت. استاد ابوالحسن صبا که خود در دوره نوجوانی، سنتورنوازی را نزد علی اکبرخان شاهی و با تکنیکی گوناگون با روش خاندان سماعی فراگرفته بود، پس از مدتی نشست و برخاست با حبیب سماعی، روش سنتورنوازی او را برتر از استاد پیشین خود یافت. بنابراین با کوشش فراوان پاره‌ای از بداهه‌نوازی‌های وی را نت‌نویسی کرد. سپس استاد صبا کوشش کرد تا با آموزش روش درست سنتورنوازی به شماری از شاگردانش، از ورافتادن روش سنتورنوازی نزدیک به آیین‌های هنری و زیباشناسی موسیقی دستگاهی ایران جلوگیری کند. در همین دوران، فرامرز پایور، یکی از برجسته‌ترین شاگردان استاد صبا شد و تا سال ۱۳۳۶ که استاد صبا درگذشت، از آموزش‌های وی بهره برد.

فعالیت حرفه‌ای

فرامرز پایور از سال ۱۳۳۳، کار خود را در وزارت فرهنگ و هنر آن زمان و از سال ۱۳۳۷ آموزش سنتور را در هنرستان عالی موسیقی ملی آغاز کرد. او اولین سنتورنوازی بود که روی سنتور، نواسازی می‌کرد و تنها در پی بداهه‌نوازی نبود. به بیان دیگر، نخستین آهنگ‌سازی بود که ساز تخصصی او، سنتور بود.

او سپس هارمونی و کمپوزیسیون را در کلاس استاد بزرگ آن زمان، امانوئل ملیک اصلانیان آموخت. در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیلات کلاسیک خود، از طرف وزارت فرهنگ و هنر بهانگلستان فرستاده شد. از دانشگاه کمبریج در زبان و ادبیات انگلیسی دانشنامه گرفتو در تمام این سال‌ها تلاش فراوانی در جهت معرفی موسیقی ایرانی و سنتور به محافل دانشگاهی انگلستان انجام داد که برنامه‌های دلپذیری از آن سال‌ها در آرشیو رادیو بی‌بی‌سی وجود دارد. در این سال‌ها، برای شناساندن موسیقی اصیل ایرانی، از طرف دانشگاه لندن و دانشگاه کمبریج از او خواسته شد تا کنفرانس‌هایی در این زمینه همراه با ساز خود ترتیب دهد. همه این کنفرانس‌ها با موفقیت انجام شد و از سوی این دانشگاه‌ها به دریافت جوایزی نائل گردید.

همچنین محمدرضا شجریان، استاد کنونی آواز ایران، در سال ۱۳۵۰ با استاد پایور آشنا شد و یادگیری سنتور و ردیف‌های آوازی را با ایشان دنبال کرد.

چکیده کارهای فرامرز پایور در زمینه موسیقی به شرح زیر است:

          بیش از هزار و پانصد ساعت اجرای گروهی و فردی روی صحنه‌های داخل و خارج از کشور

          آهنگ‌سازی و تنظیم قطعات فراوان موسیقی

          تدریس صدها شاگرد از چهار نسل متوالی

          نت‌نویسی قطعات فراوانی از پیشینیان

          حضور در هنرستان و هنرکده موسیقی ملی، اداره هنرهای زیبا و واحد موسیقی رادیو تلویزیون ملی ایران

          نگارش کتب آموزشی سنتور (دومین کتاب «دستور سنتور» را در ۱۳۴۰بعد از زنده یاد حسین صبا نوشت که تاکنون پرفروش‌ترین کتاب آموزش موسیقی در ایران بوده‌است.)

          نظارت بر کار گروه‌های دیگر و تصحیح آنها

          کار با خوانندگان بسیاری از جمله عبدالوهاب شهیدی، استاد شجریان، محمود خوانساری، احمد ابراهیمی، خاطره پروانه، سیما بینا، نادر گلچین، سروش ایزدی، شهرام ناظری،حمیدرضا نوربخش و علی رستمیان.

کوشش‌های فرامرز پایور، پلی بود بین میراث صبا و محجوبی و جریانی که جوانان موسیقی‌دان و تحصیل‌کرده در دانشکده هنرهای زیبا از اوایل دهه ۱۳۵۰ به راه انداختند و الگوی موسیقی ایرانی امروزی شدند. در فاصله زمانی بین این دو، یعنی حدود پانزده سال، هیچ کس جز فرامرز پایور، کار جدی و پی‌گیر در زمینهٔ موسیقی اصیل انجام نمی‌داد

وی در اجراهای گروهی خود با شماری از نخبگان موسیقی ایرانی مانند جلیل شهناز و هوشنگ ظریف (تار)، رحمت‌الله بدیعی و علی اصغر بهاری (کمانچه)، حسن ناهید و محمد موسوی(نی)، حسین تهرانی و محمد اسماعیلی (تنبک) همکاری کرده‌است. در دههٔ ۱۳۶۰ به همراهی جلیل شهناز، علی اصغر بهاری، محمد اسماعیلی و محمد موسوی، «گروه اساتید» را سازمان داد و سرپرستی، آهنگ‌سازی و نوازندگی سنتور را در آن به دوش گرفت. این گروه، آثار ماندگاری با محمدرضا شجریان و شهرام ناظری اجرا کردند.

آلبوم‌ها

            کنسرتینو برای سنتور و ارکستر

 

اثر مشترک فرامرز پایور و حسین دهلوی

 

          شهرناز (فرامرز پایور، حسین تهرانی)

          پرنیان (فرامرز پایور)

          ضرباهنگ (فرامرز پایور، حسین تهرانی)

          شهرآشوب (فرامرز پایور، حسین تهرانی)

          دلنواز (فرامرز پایور، حسین تهرانی)

          کرشمه (اجرای آثار درویش‌خان با ارکستر)

          پریزاد (اجرای آثار درویش‌خان با ارکستر)

          دلکش (اجرای آثار درویش‌خان با ارکستر)

          دستگاه ماهور و سه‌گاه (فرامرز پایور، هوشنگ ظریف و محمد اسماعیلی)

          نغمه‌هایی در دستگاه شور و ماهور (ارکستر پایور)

          شور، چهارگاه، به یاد حبیب سماعی (فرامرز پایور)

          دستگاه همایون (فرامرز پایور، محمد اسماعیلی)

          رهاورد (فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد اسماعیلی)

          چهارباغ (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور، خواننده: علی رستمیان)

          ضرب اصول (فرامرز پایور، حسین تهرانی)

          حاصل عمر (پایور، بهاری، تهرانی)

          حکایت دل (گروه پایور، خواننده: علی رستمیان)

          پراکنده (در خارج از ایران به اسم «یادگاری» منتشر شده‌است)

          ارغوان (گروه پایور، خواننده:علی رستمیان)

          شب مهتاب (مجموعه تصانیفی که علی رستمیان با گروه پایور خوانده‌است)

          نوای دل

          بداهه‌نوازی نوا، راست پنجگاه (فرامرز پایور)

          رِنگ شهر آشوب (فرامرز پایور)

          گروه‌نوازی

          گفتگو (اجرای آثاری از فرامرز پایور)

          پرده عشاق (گروه پایور، خواننده: حمیدرضا نوربخش)

          سروش بهار (ساخته استاد فرامرز پایور، خواننده: بهرام باجلان)

          مویه (گروه دلنوازی با همکاری فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد موسوی)

          دل شیدا (ارکستر پایور، آواز اصفهان، خواننده: شهرام ناظری)

          کنسرت اساتید موسیقی ایران (گروه اساتید، آواز ابوعطا، خواننده: شهرام ناظری)

          لیلی و مجنون (گروه پایور، دستگاه شور، خواننده: شهرام ناظری)

          خلوت گزیده (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور خواننده: محمدرضا شجریان)

          کرشمه نرگس (فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد اسماعیلی)

          راز دل (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور خواننده: محمدرضا شجریان)

          انتظار دل (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور خواننده: محمدرضا شجریان)

          انتشار مجموعه‌ای از آثار پایور به پاس نیم قرن فعالیت هنری وی از سوی موسسهٔ ماهور

          هفت پیکر

          آواز محمود کریمی (سنتور: فرامرز پایور، سه تار: داریوش صفوت)

          تنها یک خاطره (فرامرز پایور، محمدرضا لطفی)

          تعدادی از برنامه‌های گلها با همکاری استاد فرامرز پایور: شماره ۱۰۳، ۱۰۷، ۱۲۳، ۱۲۴، ۱۳۳، ۱۳۷، ۱۵۰، ۱۵۶، ۱۵۸، ۱۶۲، ۱۸۱، ۱۸۲، ۱۸۳، ۱۸۵، ۱۰۲

          و آثار بسیار دیگر

تألیف‌ها

          دستور سنتور، دی ۱۳۴۰

          سی قطعه چهارمضراب برای سنتور، اردیبهشت ۱۳۵۱

          هشت آهنگ برای سنتور، فروردین ۱۳۵۷

          پرنیان (دونوازی برای تار و سنتور)، مهر ۱۳۵۸

          گفتگو (دو نوازی برای ویلن و سنتور)، بهمن ۱۳۵۸

          ردیف (چپ‌کوک) برای سنتور، مهر ۱۳۵۹

          مجموعه پیش درآمد و رنگ (برای سنتور)، مهر ۱۳۵۹

          مجموعه پیش درآمد و رنگ (برای ویلن)، مهر ۱۳۶۱

          قطعات موسیقی مجلسی، مهر ۱۳۶۱

          فانوس، مهر ۱۳۶۱

          تئوری موسیقی، اردیبهشت ۱۳۶۲

          رِنگ شهرآشوب، خرداد ۱۳۶۳

          دوره ابتدایی، شهریور ۱۳۶۷

          رهگذر (دونوازی برای سنتور و فلوت)، شهریور ۱۳۶۸

          آموزش ابتدایی تار، شهریور ۱۳۷۳

          ردیف آوازی و تصانیف قدیمی به روایت استاد عبدالله دوامی، شهریور ۱۳۷۵

          ویرایش مجدد دوره‌های سنتور ردیف استاد ابوالحسن صبا، فروردین ۱۳۷۸

          فالگوش (هفت قطعه برای سنتور)، ۱۳۷۹

سکته مغزی و خانه‌نشینی

فرامرز پایور، در سال ۱۳۷۸ دچار عارضهٔ سکتهٔ مغزی شد و از آن زمان تا زمان مرگ نتوانست فعالیت هنری خود را ادامه دهد. با این وجود، در این سال‌ها، برخی آثار قدیمی وی با تنظیم مهرداد دلنوازی و خوانندگی سالار عقیلی و با تأیید او تهیه و اجرا شدند

درگذشت

فرامرز پایور ۱۸ آذر ۱۳۸۸ در بیمارستان شهید باهنر اقدسیه تهران به علت ایست قلبی و مشکل تنفسی درگذشت.

نظرات  

 
+3 #5 ابوالفضل ظريف ال علي يزدي 1393-10-29 20:37
با سلام وسپاس از تلاش شما در ارائه مطالب مفيد هنر موسيقي و آوازي
بسيار مشتاق فراگيري تكنيك هاي پيانويي در سنتور نوازي هستم چنانچه سي دي تصويري اموزشي موجود است معرفي نمائيد .
دستان پر مهرتان را از دور مي فشارم .
نقل قول
 
 
0 #4 فراز 1393-02-19 11:57
سلام دوست عزیز و هنر دوست و هنرمند خوبم از این که کاری از استاد مرحوم عزیزمان گذاشتید ممنونم و از این همه علاقه و ذوق شما در این مورد متشکرم اگر برای شما امکان داره لطف کنید و نوازندگی استاد برای قطعه پرنیان که برای دو نوازی تار و سنتور است برای من بگذارید یا برای من ایمیل کنید تا دانلود کنم . ولطف کنید نت این قطعه هم بفرستید . متشکر از این همه محبت شما

>> فراز مهدیزاده
نقل قول
 
 
+1 #3 بهنام پیری 1392-10-16 00:18
با سلام وخسته نباشید اگه امکان داره پیش در امدها وبداهه نوازیهای استاد را برام ایمیل کنید باتشکر
نقل قول
 
 
+1 #2 یعقوب امینی 1391-11-13 12:02
با سلام و خسته نباشید
اگر ممکن است آثار دیگر بداهه نوازی استاد در دسترس شما باشد برای بنده ایمیل نمایید ممنون می شوم.
نقل قول
 
 
0 #1 محمد ایمانیان 1390-06-15 07:35
با سلام
اگه امکان داره ایمیل بنده را در لیست دریافت کنندگان روزانه پست هاتون قرار بدید تا بتونم به طور مرتب از مطالب وب سایت شما استفاده کنم. با تشکر
محمد ایمانیان
نقل قول
 

اضافه‌ كردن نظر

جهت جلوگيري از فعاليت ربات هاي پيامگذار ، بين هر دو ارسال 60 ثانيه انتظار تعيين شده است.


ورود اعضا

دفعات دانلود نتها براي كاربران ثبت شده نامحدود است.



صفحه اي را كه دوست داريد با يكبار كليك بر روي  1+ در گوگل محبوب كنيد

آمار از تاريخ 90/05/17

کل بازدید کنندگان: 1582309
کل صفحات بازدید شده: 4332680
بازديد اين صفحه: 7063
بازدید کنندگان امروز: 324
صفحات بازديد شده امروز: 592
بازدید کنندگان دیروز: 727
صفحات بازديد شده ديروز: 1454
بیشترین بازديد كننده در روز: 1916
بيشترين صفحه در روز: 7683
ميانگين بازدید کننده در روز: 601.79
ميانگين بازديد هر كاربر 2.74
افراد آنلاین: 7
بیشترین افراد آنلاین: 190
صفحات بازديد شده شما: 64
آمار سایت
اعضا : 5357
محتوا : 443
لینک وب ها : 153